Vem äger dig?

Carolina Gynning kallar sig ”NATURAL HIPPIE”, då hon väljer att under en vecka inte använda smink, samtidigt som hon tydligt beskriver vad hon har på sig och vilka märken det är.
Jag ser det inte som något unikt med att hon inte använder smink, tyvärr inte heller att hon konstant uppger vilka märken hon bär på bilderna i sin blogg.

Hon är en kugge av ett system, där hon, liksom alla andra, vill i sitt sökande efter unikhet, endast blir en i mängden.

Reklam, TV, media och bloggar visar glada, leende människor dekorerade i senaste designermode från exklusiva märkeshus. De kör nya fräcka bilar till en lite exklusivare restaurang, där de äter en minimalistisk måltid, tillagad av exklusiva råvaror från en närbelägen gård.
Dessa attribut symboliserar lycka och framgång.
Utan dessa attribut förloras hoppet av att kunna leva ett lyckligt liv.

Konsumismen når nya absurda proportioner, med en produkt för att bota allt elände och krämpor ditt liv kan innehålla.
Vi uppmuntras att inte tänka på våra problem, utan att köpa en produkt, mediciner eller andra attribut som ska fixa dessa åt oss.
Utan drömmar från oss, vanliga människor med medelinkomst och lägre, om de hippaste kläderna och accessoarer är hela vår konsumistiska samhällsform i fara, och främst de attributkonstruerande företagens existens i fara.

Vi blir konstant övertygade av dessa företag, om att vi är vad vi äger.

Denna attityd inte bara förnedrande för vårt eget liv och oss själva, utan befäster behovet av multinationella företag och deras olagliga samt inhumana metoder att minska kostnaderna för en högre vinstmarginal.

Vem äger dig?

Expressen 1, 2, 3, 4
Aftonbladet 1, 2, 3
DN 1, 2, 3

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s