Underbara läkemedelsföretag

Att läkemedelsföretagen gör i princip vad som helst för att öka sina vinster, kan inte komma som någon nyhet för någon. Det ligger liksom i dess företagside att ju fler människor som anses sjuka och är i behov av någon form av läkemedel, ju gladare aktieägare.

Vägen till glada aktieägare är dock inte skrupelfri. Skyddande av patenträttigheter som förhindrar framställandet av billigare alternativ till fattiga människor kan knappast ha undgått någon.

Enligt dokument som läkt via Wikileaks, genomförde Pfizer en undersökning i Nigeria på 200 barn där hälften av dem fick läkemedlet Trovan och andra hälften läkemedlet ceftriaxone. Fem av de barnen som fick Trovan dog och sex av dem som fick ceftriaxone dog. Pfizer ansåg att detta var ett bra resultat. Detta genomfördes utan barnens föräldrars medgivande och trotts det europeiska förbudet mot läkemedlet Trovan, då det av europeiska myndigheter ansågs ligga till grund för förgiftning i levern.

Läkemedelsindustrin satsar dessutom nästan dubbelt så mycket på reklam som på forskning och utveckling. År 2004 investerade amerikanska läkemedelsföretag 200 miljarder på att få fram nya mediciner men hela 370 miljarder kronor på PR.
Frågan är hur mycket av dessa som satsades på lobbying av att få sälja receptfria läkemedel i vanliga butiker samt avreglera monopolet av Apoteken i Sverige?

SVD 1, 2
DN 1, 2

Annonser
Det här inlägget postades i Konsumtion, Läkemedel, Wikileaks. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s