Den ”fria” marknaden…

Det vore intressant att få se den lobbying och påtryckning som Bonnier bedrivit mot Sveriges regering, för att få igenom det nya systemet med förhandsprövning för nya programtjänster i alla tre public service-bolagen – Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion.

”Public service-bolagen ska inte syssla med sådana program och medietjänster som, enligt regeringen, förstör marknaden för de kommersiella kanalerna.”

Bonnier, som är äger till TV 4, är på väg mot ett fullständigt mediemonopol, vilket konstigt nog inte verkar oroa våra makthavare. Kanske är det så att våra politiker snarare ser detta som något positivt. Att som politiker ha nära band med mediamagnater, borde vara varje politikers våta dröm, för att slippa obekväm granskning. Att dessutom kunna hänvisa till regler kring den ”fria marknaden”, för detta agande av ord, låter dessutom oerhört bättre än censur.

DN 1

Annonser
Det här inlägget postades i Media. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s