Säkert ok…

Rapporteringen handlar mest om wikileaks som organisation och om Julian Assange, och väldigt lite om vilken information som faktiskt har kommit genom åren som wikileaks bedrivit sin verksamhet. Det rapporteras dessutom väldigt mycket om hur företag drabbas av olika attacker, men inte om varför dessa människor väljer att attackera dem.
Det rapporteras en hel del om hur Amerikanska politiker fördömer släppen av dokument och åberopar hur de skadar landets säkerhet, men väldigt lite om hur det som dokumenten rapporterar har drabbat civilbefolkningen på respektive plats.

Om jag hade varit lite konspiratoriskt, kunde jag ha fått för mig att dagsmedia avsiktligt undviker en del av dokumenten och att de undviker att följa upp några av de största nyheterna.

Om jag hade vart mer konspiratorisk, kunde jag fått för mig att de undviker grävande journalistik i vissa frågor, då det inte gynnat den tidningens ägares intressen.

Om jag hade vart riktigt ordentligt konspiratorisk, kunde jag fått för mig att mediakoncernernas ägare påverkar vad som skall skrivas då de troligtvis har väldigt starka band till de berörda politikerna.

Men nu är jag inte vidare konspiratorisk, utan snarare realistisk…

DN 1, 2, 3, 4
SVD 1, 2, 3

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

