Vi låtsas att det regnar

Mina ögon vidgas när jag ser att det är en intervju med Tony Blair i DN söndag. Tyvärr hinner min sambo före mig med att ta den delen och jag tvingas läsa alla andra delar med ointressanta artiklar innan hon är färdig och jag får hugga mina klor i Söndagsdelen för att ta dela av hans ord. Jag fascineras från början av den lockande raden på Söndagsdelens omslag som säger ”Tony Blair och galenskapen”. Jag tänker att han äntligen skall få stå till svars för allt han blivit anklagad för sedan han avgick… Men icke!

Artikeln ger honom helt fritt spelrum till att lyfta fram myten om sig själv och förstärka sin idoldyrkan över vad han anser att han åstadkommit. Vi får läsa om hans nära vänskap med George Bush, vilket i sig enligt mig inte är en merit. Vi får höra hur han konverterat till katolik, vilket absolut inte heller förvånar mig att han gjort utifrån hur han under sin regeringstid i princip bedrev ett korståg mot allt oliktänkande i världen.

Artikeln är slut och jag sitter tom. Jag hade likväl kunnat se på ett avsnitt från Paradis Hotel och blivit lika klok.

Ingenstans i artikeln frågas Tony Blair om dennes ansvar till att över fyra miljoner irakier är på flykt från sina hem samt att majoriteten av alla barnen lider av undernäring och att en hel del av dem lider av fruktansvärda trauman efter år av sanktioner. Cancerstatistiken kring städerna Fallujah, Najaf och Basra (som av brittiska styrkor beskrivs som befriade) är högre än den statistik som redovisades vid Hiroshima.

”UK forces used about 1.9 metric tons of depleted uranium ammunition in the Iraq war in 2003,” – the Defence Secretary Liam Fox told parliament on 22 July

Alla dessa övergrepp möjliggjordes efter Tony Blairs uttalande den 29 Januari 2003:

“We do know of links between al-Qaida and Iraq …”.

Som vi alla vet fanns det inte ett ända spår av massförstörelsevapen eller tydlika lkopplingar mellan al-Qaida och Irak. För ett halvår sedan sade Eliza Manningham-Buller, förre detta chef för MI5:

“There is no credible intelligence to suggest that connection … [it was the invasion] that gave Osama bin Laden his Iraqi jihad”.

Om detta handlade artikeln inte.
Istället är vi tysta i samförstånd med repportern Clas Barkman och låtsas att det regnar…

DN 1

Det här inlägget postades i Irak, Krig, Olja. Bokmärk permalänken.

One Response to Vi låtsas att det regnar

  1. Pingback: Ny manipulering med Balkans muslimer på gång? | Balkanpuls

Kommentera

